Mi az a freemium?
A freemium szó az „ingyenes” és a „prémium” szavak kombinációja. A Freemium üzleti modellje az alapszolgáltatásokat ingyenesen kínálja, és minden további szolgáltatás vagy funkció díjköteles.
Amikor a freemium megközelítés mellett dönt, leveszi az oktatás terhét az értékesítési és marketing csapatáról. Az ügyfél felelőssége, hogy saját kutatást végezzen, és válasszon ingyenes vagy prémium opciót.
A freemium beszerzési modell célja az ügyfélszerzési költségek csökkentése. Ha terméke vagy szolgáltatása ingyenes verzióját kínálja, az elérhetőbbé válik az ügyfelek számára.
Hogyan juthat freemiumhoz
Ennek az üzleti modellnek a megvalósítása meglehetősen egyszerű. Miután sikert ért el termékével vagy szolgáltatásával, korlátoznia kell az ingyenes felhasználókat. Ez lehetővé teszi számukra, hogy eldöntsék, szeretnének-e beruházni a prémium funkciókba.
Háromféle korlátozást használhat, de a vállalkozások általában ezek kombinációját alkalmazzák.
korlátozott támogatás – különböző szintű hozzáférés az ügyfélszolgálathoz
korlátozott szolgáltatások – további vagy kibővített funkciókat kínál a fizetős frissítésekhez
használati kvóták – a felhasználók számának korlátozása, tárolási kvóta stb.
Példák a freemiumra
A freemium termékeket gyakran láthatja a valóságban. Számos szoftver- és internetalapú vállalat, amely széles piaccal rendelkezik, és folyamatos értéket kínál ügyfelei számára, nagymértékben használja a freemium üzleti modellt.
Nézzünk meg ezek közül néhányat:
Zapier
Ez a webalkalmazás, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy különféle digitális eszközöket kapcsoljanak össze automatizált triggerek sorozatain keresztül – „Zaps”. Az ingyenes rétegben a felhasználók öt Zapet hozhatnak létre, amelyek ízelítőt adnak arról, hogy milyen erőteljes is lehet ez az alkalmazás.
A korlátozott prémium funkciók közé tartozik:
Zapok száma
szinkronizálási időköz – az az idő, amikor a Zap új adatokat keres
a felhasználók száma – a nagy szervezetek számára a Zapier ösztönzi a frissítéseket, mivel együttműködési eszközöket és megosztott mappákat kínálnak
A Zapier nagyszerű példa a freemium vállalatra, amely nagyon célzott megközelítést alkalmaz bevételeinek növelésére, és arra ösztönzi az ingyenes felhasználókat, hogy frissítsenek a prémium verzióra.
Spotify
Az egyik legismertebb és legsikeresebb freemium alkalmazás a Spotify. Lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy zenét streameljenek számítógépükről vagy telefonjukról. Egyszerűsített freemium beszerzési modellt alkalmaz, egyszerűen élvezetesebb élményt biztosít, ha a felhasználók a prémium verzióra váltanak.
A prémium verzió a következőket tartalmazza:
jobb hangminőség
offline lejátszási listák
streamelés megszakítás nélkül – a felhasználóknak nem kell néhány dalonként hirdetésekkel foglalkozniuk
Spotify connect – lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy csatlakoztassák az alkalmazást okostévéjükhöz, hangszóróikhoz stb.
Mailchimp
Ez az e-mail marketing szoftver lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy összegyűjtsék előfizetőik e-mail címét, automatizált hírleveleket küldjenek és még sok mást. Ingyenesen regisztrálhat, de a sikeres e-mail marketing kampányhoz a legtöbb marketinges úgy dönt, hogy a prémium verziót választja.
Fizetős funkciói között megtalálható:
- Speciális szegmentálás – lehetővé teszi a felhasználók megcélzását rugalmas és korlátlan feltételek alapján
- egyedi márkajelzés
- ügyfélút-építő – automatizált célzott üzenetek küldése az alapján, hogy az ügyfelek hogyan lépnek kapcsolatba az Ön vállalkozásával
- viselkedési célzás
- 24 órás e-mail és chat támogatás
A freemium előnyei
Ez a megközelítés működik a legjobban ügyfélszerzési modellként, még akkor is, ha felhasználható vállalata bevételének növelésére. Vállalkozása a felhasználók széles közönségét vonzhatja. Kapcsolatot építhet ki ügyfeleivel anélkül, hogy fizetnie kellene a szolgáltatásaiért.
Ezen túlmenően a felhasználók első kézből származó tapasztalatok révén fedezhetik fel termékeit, majd ezt a tudatosságot elterjeszthetik társadalmi köreikben. Ez lehetővé teszi a konverziós arány növelését további költségek nélkül.
Míg a fizető ügyfelek bevételt termelnek, az ingyenes verzión keresztül felhasználói információkat és adatokat gyűjthet. Ezek az adatok értékesek az elemzéshez, amelyet célzott hirdetések megjelenítésére lehet alkalmazni.
A freemium modell ideális kisebb cégek vagy induló vállalkozások számára. Hatalmas márkaismertséget biztosít anélkül, hogy költségvetésének túl sokat költene marketingre és értékesítésre.
Hogyan szerezzünk freemium felhasználókat
A freemium felhasználók megszerzésének számos módja van, és ezek nagymértékben függnek a vállalat megközelítésétől és igényeitől. Ennek ellenére van néhány tipp, amellyel ráveheti a kezdeti felhasználókat, hogy fizető ügyfelekké váljanak.
Teremtse meg a sürgősség érzését. Tájékoztassa felhasználóját, hogy az ingyenes szint korlátozott, és ha szeretné élvezni a szolgáltatásait, a lehető leghamarabb frissítenie kell. Az ingyenesen biztosított időszak a vállalkozása vásárlói személyiségétől függ, de a leggyakrabban használt időszak a 7 napos, a 14 napos (LiveAgent, Dropbox), vagy a 30 napos (Netflix, HubSpot).
Használhat e-mailes csepegtető kampányt is. Az ingyenes időszak alatt küldjön utólagos e-maileket ügyfeleinek, hogy továbbra is elköteleződjenek a termékkel kapcsolatban. Ezek lehetnek egyszerűek: „Köszönöm!” üzeneteket vagy akár oktatóanyagokat a prémium verzióra való frissítésről.
A felhasználók konverziójának másik módja az, ha kedvezményt vagy promóciót ajánlunk fel nekik. Nem csak nehéz felhasználóknak kell kínálnia. Egyszerűen küldhet e-maileket sok felhasználónak időérzékeny engedménnyel vagy ajándékkal, ha feliratkozik a fizetős csomagra.
Mi az a freemium bevételszerzés?
Egyszerűen fogalmazva, vállalkozása így kereshet pénzt a freemium modell használatával.
Ennek a marketingformának az az ötlete, hogy minél több felhasználót szerezzen a termék ingyenes verziójának biztosításával. A lényeg az, hogy lekötjük őket, hogy a prémium fizetős verziót válasszák. Ez a megközelítés nagyszerű lehetőséget kínál a bevételszerzésre és a fenntartható bevételi forrásra.
A freemium hány százaléka fizetendő?
Általában a felhasználók szerény, 2–5 százalékos freemium konverziós arányára kell törekednie. Vannak olyan cégek, mint a Spotify, amelyek sokkal magasabb, 46%-os konverziós rátával rendelkeznek.
Természetesen ezek a statisztikák nagymértékben függnek különböző tényezőktől, például az ügyfélkörtől, az alkalmazás vásárlásoktól és az alkalmazás által vonzott felhasználók típusától.
Hogy a dolgokat perspektívába helyezzük, az alkalmazásfejlesztők 54%-a használja a freemium modellt és a vállalkozások 33%-a keresi ki belőle a legtöbb pénzt.
A freemium konverziós arány optimalizálása
Nehéz feladat lehet annak kiderítése, hogy mi motiválja a felhasználókat arra, hogy fizető ügyfelekké váljanak. Mélyen bele kell merülnie abba, hogy mi készteti ügyfeleit a frissítésre, és mi készteti őket továbbra is a szolgáltatásai árának megfizetésére.
Íme néhány tipp, amelyek segítségével növelheti freemium konverziós arányát:
1. Hozzon létre egy nagyszerű terméket
Kérdezze meg magától, milyen fájdalompontokat old meg a termék? Miért fizetnének érte az ügyfelek? És mi motiválja őket, hogy továbbra is használják?
A LiveAgent helpdesk szoftvert használva példaként válaszoljunk ezekre a kérdésekre.
A LiveAgent könnyű hozzáférést biztosít az ügyfélszolgálathoz. Segít racionalizálni az ügyfelek interakcióit különféle csatornákon (e-mail, közösségi média stb.) keresztül.
Az ügyfelek azért fizetnek a prémium szolgáltatásokért, mert azok több bevételt generálnak. Az olyan hatékony eszközökkel, mint az automatizálás, a fejlett jelentéskészítés, a jegykezelő szoftver és még sok más, fontos szerepet játszik számos vállalkozás ügyfélsikerében.
A felhasználók folyamatosan visszatérnek hozzá, mert hozzáférést kapnak az ügyfélszolgálathoz, ami nagyszerű ár-érték arányt jelent a pénzükért.
2. Adjon okot az ügyfeleknek a frissítésre
Állítson be ésszerű korlátozásokat ingyenes szolgáltatásaira. Elemezheti a versenytársak adatait, hogy kitalálja, mit kell szabadon tartania, és mit tegyen a fizetőfal mögé. A trükk az, hogy az ügyfelek azonnal lássák az Ön által kínált értéket, amikor frissítenek.
3. Tegye a frissítést a lehető legegyszerűbbé
Távolítsa el azokat az akadályokat, amelyek visszatarthatják a felhasználókat a fizetős verzióra való frissítéstől. Tegye a lehető legegyszerűbbé a csatlakozást, és kínáljon további ügyfélszolgálatot az átállási folyamat során.
4. A prémium verzió népszerűsítése
Tartsa meg a felhasználók elkötelezettségét. Gyakran emeli ki a fizetős verzióra való frissítés előnyeit. Ezt célzott értesítésekkel vagy utólagos e-mailekkel teheti meg.
5. Kérjen visszajelzést
Mutassa meg ügyfeleinek, hogy értékeli a véleményüket, és bátorítsa őket, hogy küldjenek visszajelzést.
A freemium bevételkieséshez vezethet?
Elméletileg igen, lehetséges. Ez akkor fordulhat elő, ha a fizetős verzióra való átváltási arányuk túl alacsony. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók többsége ragaszkodik az alapvető funkciókhoz, ahelyett, hogy a fizetős speciális funkciókra frissítene.
A fenti bekezdésben megtalálhatja a freemium konverziós arány növelésének módjait.
Különbségek az ingyenes és a freemium között
Az ingyenes szolgáltatásnak nincs fizetőfala, amely a szolgáltatásait ingyenes korlátozott és fizetős prémium verzióra osztja.
Másrészt a freemium pont ezt teszi. Lehetővé teszi a prémium tartalomhoz való hozzáférést az ügyfelek által fizetendő előfizetési díj ellenében.
Az ingyenes próbaverzió a freemium egyik formája?
Noha vannak hasonlóságok, az ingyenes próbaverzió nem a freemium egyik formája. Az alapvető különbség az, hogy az ingyenes próbaverzió egy bizonyos ideig tart (30 napos ingyenes próbaverzió), míg a freemium modellben az ingyenes csomag örökké tart. Ezenkívül az ingyenes próbaverzió lehetővé teszi a rendszer által kínált összes (vagy legalábbis a legtöbb) funkció tényleges használatát. Másrészt a freemium rendszerekben az ingyenes csomagban különféle használati korlátozások vannak.
Stand out from your competitors with a strong customer service culture
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently asked questions
Mik azok a freemium szolgáltatások?
A freemium modell lehetővé teszi, hogy a leadeket fizető ügyfelekké alakítsa további beszerzési költségek nélkül. Ebben a bevételi modellben a szolgáltatás legalapvetőbb szolgáltatásai ingyenesek, míg az összes további prémium szolgáltatáshoz többszintű előfizetési díjat kell fizetni.
Hogyan szerezhet freemiumot?
Megközelítését a vállalatához, valamint a célközönségéhez kell igazítania. A válasz egyszerűsítéséhez létre kell hoznia egy sikeres terméket, majd fizetőfalat kell helyeznie néhány kifinomultabb funkcióra. Ez arra csábítja a felhasználókat, hogy fizető ügyfelekké váljanak.
Mi a példa a freemiumra?
Sok vállalat használja a freemium üzleti modellt. Néhány közülük a Spotify, a Trello, a LinkedIn, a WordPress, a Mailchimp és a Zapier.