Mi az ügyfél szegmentáció?
Az ügyfél szegmentáció (marketing szegmentációként is ismert) egy marketing gyakorlat, amely ügyfél bázisokat oszt el alcsoportokba. Lehet földrajzilag, demográfiailag, pszichográfiailag, viselkedések és más jellemzők alapján. A hatékony szegmentáció kulcsa az ügyfelek csoportokba történő elosztása az; üzlethez hozzátett értékük megjóslása alapján. Ezután célozza meg az összes csoportot különböző stratégiák alapján annak érdekében, hogy a maximális értéket hozza ki mind a magasan, mind az alacsonyan jövedelmező ügyfelekből.
Tág értelemben, az ügyfél szegmentáció a következő fundamentális kérdésekre próbál válaszolni:
- Melyek azon ügyfelek fő csoportjai, akiket üzletünk szolgál?
- Kik a legjobban és a legkevésbé jövedelmező ügyfeleink?
- Melyik aspektusai a terméknek/szolgáltatásnak a legvonzóbb ügyfeleink számára?
- Mik az ügyfeleink szükségletei?
- Hogyan könnyíthetik termékeink/szolgáltatásaink az ügyfelek fájó pontjait?
- Hogyan tudjuk növelni ajánlatainkat az ügyfél elégedettség növelése érdekében?
- Melyek a legjobb kommunikációs csatornák az ügyfeleinkkel való kapcsolattartáshoz?
- Mik a különböző értékesítési csatornák hatékonyságai, amelyeket használunk?
A marketing szegmentáció lépései:
- ügyfél adat gyűjtése és analizálása
- a megfelelő kritérium meghatározása az ügyfél szegmentáció számára
- a legvonzóbb szegmensek kiválasztása
- egyedi marketing stratégiák fejlesztése minden szegmens számára
Az ügyfél szegmensek típusai:
B2C ügyfél szegmentáció:
- A demográfiai szegmentáció szegmensekre bontja le a piacot. Változókon alapul, mint az életkor, generáció, nem, rassz, etnikum, családi állapot, családméret, tanulmány, foglalkozás és a jövedelem.
- A földrajzi szegmentáció helyileg osztja szét a célpiacot. Például; ország, állam, város, régió, csak úgy, mint különböző földrajzi faktorok alapján (klíma, kulturális preferenciák, népesség, stb.)
- A pszichográfiai szegmentáció lehetővé teszi az ügyfelek kategorizálását a megosztott személyiségi vonásaik, értékeik, hitük, attítűdjeik, érdekeltségeik, életstílusaik, és társadalmi osztályaik alapján.
- A viselkedési szegmentáció az által csoportosítja az ügyfeleket, hogy hogyan lépnek interakcióba a márkával. Például; vásárlásai szokásaik, alkalom vagy időzítésük, termék/szolgáltatás használatuk, keresett előnyeik, vásárlói kaland szakaszaik, felhasználói státuszuk vagy lojalitási szintjük alapján.
B2B ügyfél szegmentációhozn:
- A priorigráfiai vagy firmográfiai szegmentáció egy egyszerű osztályozási metódust használ a nyilvánosan elérhető jellemzők alapján. Például; ipari és társasági méret (az alkalmazottak számai vagy az éves jövedelem alapján.)
- A szükséglet alapú szegmentáció a hitelesített szükségük alapján csoportosítja az ügyfeleket, amiket bizonyos kínált termékek vagy szolgáltatások iránt fejeznek ki.
- Az érték alapú szegmentáció a gazdasági érték alapján különbözteti meg az ügyfeleket, amit a vállalatnak mutatnak. Mind a teljesített, mind a potenciális értékesítést beleértve.
Miért szegmentáljuk az ügyfeleket?
“Azoknak az embereknek értékesíteni, akik ténylegesen hallani szeretnének rólad, sokkal hatékonyabb az idegenek félbeszakításától, akik nem.”
Seth Godin – Amerikai szerző és korábbi dot com Üzlet végrehajtó
A mindenki számára alkalmas marketing hozzáférést alkalmazva még a legokosabb stratégiák sem biztos, hogy a kívánt eredményt fogják hozni. Nem számít, hogy mennyire hatékony a marketing erőfeszítése egyesek számára, elbukhat másokkal. Itt jön játékba az ügyfél szegmentáció. Ha megfelelően csinálja, számos előnyt hozhat üzlete számára:
Jobb marketing kampányok
Az ügyfél szegmentáció lehetővé teszi az üzletek számára a fókuszáltabb marketing üzenetek megírását, minden egyes szegmenshez személyre szabva. Egy Mailchimp kérdőív alapján, azok a kampányok, amelyeknek átlagosan az ügyfél érdeken alapulnak, 74%-kal magasabb klikk rátájuk van. Ez nem szegmentált kampányokhoz van hasonlítva.
Fejlesztett kínálatot
Legyen tisztában azzal, hogy kik az ügyfelei és mit szeretnének kapni a termékei/szolgáltatásai használatával. Lehetővé teszi az ajánlatai finomhangolását és optimalizálását. Ezáltal elérheti az ügyfelek igényeit és elvárásait, ami a jövőben fejlesztett ügyfél elégedettséget fog eredményezni.
A kiterjedés képességét
Szegmentálja a potenciális és már meglévő ügyfeleit bizonyos alcsoportokba. Eredményképpen az üzletek jobban megérthetik azokat a dolgokat, amelyeket az ügyfelek érdekelhetnek. Ez hirdeti olyan új termékek és szolgáltatások bővítését, amelyek relevánsak a célközönségüknek.
Több megtartott ügyfelet
Az ügyfél szegmentáció segíthet az üzleteknek célzottabb ügyfél megtartási stratégiákat fejleszteni a társaság legmagasabban fizető ügyfelei felismerésével. Ezáltal számukra testreszabott ajánlatokat készíteni vagy újra kapcsolatba lépni azokkal, akik már egy ideje nem vásároltak semmit.
Ár optimalizálást
Ismerje fel ügyfelei szociális és jövedelmi státuszát. Ez könnyebbé teszi az üzletek számára úgy meghatározni a megfelelő árazást termékeik/szolgáltatásaik számára, amelyeket az ügyfelek reálisnak gondolnak.
Megnövekedett bevételt
Töltsön kevesebb időt, erőforrást és marketing erőfeszítést a kevésbé jövedelmező ügyfél szegmenseivel és többet a társaság sikeresebb ügyfél szegmenseivel. Eredményképpen növelni fogja a bevételt, jövedelmezőséget a kisebb értékesítési ár mellett.
Hogyan szegmentálja ügyfeleit?
Az ügyfél szegmentáció bizonyos adatokat analizál az ügyfelekről a rétegek felismeréséhez és az ügyfelek szegmensekbe való csoportosítása érdekében. Ezeknek az adatoknak egy része megszerezhető a vásárlási információkból (földrajz, társaság, foglalkozás, megvásárolt termékek, stb.). Más kéz felől pedig egy ügyfél értékelési forma kitöltése alapján. Fejlettebb adat ügyfél szegmentáció analízisért számos eszköz használható. Például; Google Analytics, Kissmetrics, Segment, Piwik, Yandex, stb. Sok marketing eszköz rendelkezik beépített szegmentációval és célzott funkciókkal.
A szakértők azt javasolják, hogy az ügyfél szegmenseknek:
- Egyszerűnek és tisztán felismerhetőnek
- Mérhetőnek
- Elég nagynak és értékesnek kell lennie ahhoz, hogy jövedelmezőek legyenek
- Elérhetőnek kell lennie promóción, kommunikáción és kibocsátási csatornákon keresztül
Ha a szegmenseket meghatároztuk, fontos, hogy megbecsüljük minden szegmens méretét és értékét. Hasonlítsa össze a szegmens méretét az átlagos bevétellel, amelyet minden egyes szegmens generál. Ez lehetővé teszi, hogy meghatározza, melyik ügyfél csoportok jövedelmezőek jobban üzlete számára. Vegye figyelembe, hogy körülbelül a társaság értékesítések 80%-a az ügyfelek 20%-ától érkezik. Kulcsfontosságú, hogy meghatározzuk ezeket a magas értékű szegmenseket. Ezáltal priorizálhatja marketing erőfeszítéseit és úgy beállíthatja a temékeit/szolgáltatásait, hogy jobban kielégítse a szükségleteket.
Többet szeretne tudni? Akkor nézze meg az átfogó cikkünket az Ügyfélszolgálati teóriáról.
Fedezze fel saját maga
A tudás fontos, de kizárólag akkor, ha el van helyezve a gyakorlatban is. Teszteljen mindent, amit az akadémiánkon tanult egyenesen a LiveAgent-ben.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hogyan vannak szegmentálva az ügyfelek?
Az ügyfelek geográfia, demográfia, pszichográfia, viselkedés és más tulajdonságok alapján vannak szegmentálva.
Melyek a piaci szegmentáció lépései?
Az első lépés az ügyfél adat gyűjtése és analizálása. A második, hogy meghatározza az ügyfél szegmentáció megfelelő kritériumát. Ezután válassza ki a legvonzóbb szegmenseket. A végső lépés az egyedi marketing stratégiák fejlesztése minden egyes szegmensben.
Miért szegmentálja az ügyfeleket?
Az ügyfél szegmentáció előnyei tartalmazzák a; jobb marketing kampányokat, a terjeszkedés képességét, az ügyfél visszatartást, az ároptimalizációt és a megnövekedett jövedelmet.
Fedezze fel az omnichannel ügyfélélmény előnyeit! Ismerje meg, hogyan teheti zökkenőmentessé az ügyfélkommunikációt a marketing, értékesítés, ügyfélszolgálat és fizikai üzletek szinkronizálásával. Olvasson példákat a Disney, Starbucks és Sephora sikereiről, és kapjon tippeket a hatékony stratégiák alkalmazásához. Látogasson el weboldalunkra, hogy többet tudjon meg!
Hogyan lehet adatközpontú ügyfélszolgálatot nyújtani?
Fedezze fel, hogyan lehet adatközpontú ügyfélszolgálatot nyújtani az ügyfél-elégedettség növelése érdekében! Tippeket adunk proaktív technológiák és önsegítő megoldások alkalmazására, valamint a gyors és hatékony válaszadásra. Ismerje meg, hogyan használhatja fel az adatokat az ügyfelek igényeinek jobb megértésére és azok elvárásainak túlszárnyalására. Kattintson a részletekért!
5 ügyfélkapcsolati finomítás, hogy több ügyfelet örvendeztessen meg
Fedezze fel az 5 ügyfélkapcsolati finomítást, amelyek segítenek több ügyfelet megörvendeztetni! Tanulja meg, hogyan csökkentheti a kosár elhagyását, javíthatja az ügyfélmegtartást, növelheti a márkahűséget, és személyesebbé teheti vásárlói élményét. Kattintson, és építsen ki tartós kapcsolatokat ügyfeleivel a személyre szabás erejével!
Mi az a lemorzsolódási arány? Hogyan lehet csökkenteni?
Az ügyfelek lemorzsolódása azon ügyfelek százalékos aránya, amelyeket a vállalat elveszített egy adott időkereten belül.