Mi az a ROI?
A befektetés megtérülése (ROI) egy népszerű mérőszám, amely a befektetés jövedelmezőségét és hatékonyságát értékeli. A mérőszám szerves része több befektetés jövedelmezőségének összehasonlításakor.
A befektetés megtérülési mutatója előrelátást ad annak meghatározására, hogy egy befektetés pozitív megtérülést hoz-e. Ezért lehetővé teszi olyan pénzügyi döntések meghozatalát, amelyek nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek.
Hogyan kell kiszámítani a ROI-t?
Az alapvető ROI számítás a következőket tartalmazza:
- A kezdeti befektetés levonása a befektetés végső értékéből (ami egyben a nettó hozam is).
- A nettó hozam elosztása a beruházás költségével.
- Szorozza meg 100-zal (az érték százalékos kifejezéséhez).
A végső befektetési érték – Kezdeti befektetési érték
ROI = ⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻ X 100%
A beruházás költsége
A befektetés nettó megtérülése
= ⸻⸻⸻⸻⸻ X 100%
A beruházás költsége
Az átlagos ROI képlettel az a probléma, hogy nem veszi figyelembe az időszakokat.
Vegyünk például egy olyan vállalkozást, amely a LiveAgent szoftverével ROI call center megoldást hoz létre, és 3 év alatt 20%-os megtérülést ér el. A képlet azt sugallja, hogy a beállítás utáni 10 nap és a 3 év utáni visszatérítés ugyanaz. Valójában a 20%-os hozam 10 nap alatt sokkal jobb, mint 3 év.
Egy ilyen probléma megoldásához használhatja az évesített ROI-képletet az éves hozam eléréséhez.
Az éves hozam kiszámításának képlete a következő:
Évesített ROI = [(1 + ROI)1/n – 1] X 100
Tegyük fel, hogy egy befektetés hat év alatt 60%-os megtérülési arányt produkált. Egy kezdő befektető feltételezheti, hogy az egyszerű átlagos ROI 10%, ha elosztjuk a hozamot a tartási időszakkal.
Ez azonban csak egy durva becslése az éves hozamnak, mert figyelmen kívül hagyja a kompenzáció befektetésre gyakorolt hatását (amely idővel jelentős változást hozhat). Minél hosszabb az időszak, annál nagyobb a különbség.
Az éves kamatláb ebben az esetben a helyes képletből a következő:
Éves ROI = [(1 + 0,60) 1/6 – 1] X100 = 8,15%
Az évesített képlet legjobb része?
Egy évnél rövidebb tartási időszakokra is felhasználhatja, ha a tartási időszakot egy év töredékére konvertálja.
A befektetés pozitív megtérülése nettó nyereséget jelent, mivel a megtérülés meghaladja a kapcsolódó költségeket.
A negatív ROI a befektetés értékének egy adott időszak alatti csökkenését jelzi. Beruházásból, üzleti teljesítményből vagy befektetett projektből származó veszteségre utal.
A ROI képletét a következőkre használhatja:
- Mérje meg egy részvény jövedelmezőségét
- Értékelje az ingatlanügyletek teljesítményét
Milyen korlátai vannak a ROI képletnek?
Bár a befektetés megtérülése könnyen kiszámítható, nem korlátlan:
Figyelmen kívül hagyja az időt
A befektetés megtérülési képlete figyelmen kívül hagyja a pénz időértékét, és kevésbé pontos a hosszú távú befektetések értékelésekor. Nem veszi figyelembe a pénz tágabb időértékét vagy a befektetés tartási idejét. Ez azt jelenti, hogy kevésbé pontos lehet, ha olyan hosszú távú befektetéseket értékel, amelyek több időt igényelnek a nyereséghez.
Nem alkalmazkodik a kockázathoz
A kockázat és a megtérülés mindig összefonódik. Minél magasabb egy befektetés potenciális megtérülése, annál nagyobb a megfelelő kockázat. A ROI előrejelzései nem értékelik a kapcsolódó befektetési kockázatokat, csak a végső és a kezdeti költséget.
Túlságosan leegyszerűsítheti az összehasonlító folyamatot
A képlet csak a beruházás költségét hasonlítja össze a végső költséggel. Minden összehasonlított cégnek hasonló számviteli gyakorlatot kell követnie a következetesség megőrzése érdekében. Ha másként értékeli egy vállalat eszközértékét vagy nyereségét, az pontatlanná teheti a befektetések közvetlen megtérülését.
A fenti korlátok leküzdése érdekében a befektetők a befektetés évesített megtérülését veszik figyelembe a befektetés jövedelmezőségének értékeléséhez.
A hozamok kiszámítása önmagában csapda lehet. A hatékonyságot méri, ami jó és hasznos.
Ha egy vállalat a beruházási és karbantartási költségek csökkentése érdekében csökkenti a költségvetését, téves számításokat végezhet.
Míg az alacsony fenntartási költség fenntartása kritikus fontosságú, a marketingkampányok vagy bármely más marketingbefektetés csökkentése megbéníthatja a bevételek arányát.
Előfordulhat, hogy egy vállalkozás ilyen esetben pozitív ROI-számítással rendelkezik, de a rövid távú eredményekre való összpontosítás miatt nem tudja kihasználni teljes bevételi potenciálját.
Mi a jó ROI egy vállalkozás számára?
Az, hogy mi tekinthető jó ROI-nak, a befektetés típusától függ. Például:
A befektetés típusa | Példa a jó ROI-ra |
---|---|
Marketing kampány | A befektetés ötszöröse |
Social media marketing effort | A követők számának növekedése vagy a megjelenítések száma |
Investing in customer relationship management | 140%-kal nőtt a termékkiadás |
Kockázati kapitalizmus | Extra magas potenciális megtérülés, mert csak 4/10 induló vállalkozás termel profitot |
ROI call center megoldások | Megnövelt ügyfélmegtartási arány és élettartam-érték |
Nem minden befektetés egyenlő – tekintse a kockázattal kiigazított hozamot teljesítménymérőként.
According to conventional wisdom, an annual ROI of over 7% is good for stock investment. This is the average annual return of the S&P 500, accounting for inflation.
Előfordulhat azonban, hogy az S&P ROI értéke alkalmatlan az Ön eszközosztályára vagy arra a kockázati szintre, amelyet hajlandó felvállalni. Különböző befektetésektől függően változik, ezért érdemes megfontolni:
- A vállalni kívánt kockázati szint
- Mi történik, ha elveszíti a befektetett pénzt
- Mennyi haszonra van szüksége a befektetési lehetőségből
Általában minél magasabb a megtérülés, annál jobb. A való életben azonban nehéz olyan vállalkozást találni, amely megnövekedett befektetési megtérüléssel rendelkezik nagyobb kockázat nélkül.
A kockázat szerves része a kamatláb vagy a megtérülés értékelésének. A magas potenciális hozam nagyobb kockázattal jár.
Probing the market and taking advantage of investing research services can keep you well-informed with important factors that need to be considered when making decisions, such as risk assessment, market analyses, and financial recommendations.
Általában a jó ROI pozitív – a nettó hozam meghaladja a nettó költségeket. A rossz ROI negatív – a nettó költség meghaladja a megtérülést.
Invest efficiently
LiveAgent's omnichannel help desk software offers over 130 features that will make sure your investment was right. Want to learn more?
Frequently Asked Questions
Mi az a ROI?
A befektetés megtérülése (ROI) egy egyszerű mutató, amely elosztja a befektetés nettó nyereségét (vagy veszteségét) a befektetés költségével.
Hogyan lehet kiszámítani a befektetés megtérülését?
A befektetés megtérülésének kiszámításához ossza el a nettó nyereséget (jelenérték - kezdeti befektetés) a beruházás költségével, és szorozza meg 100-zal.
Milyen korlátai vannak a ROI képletnek?
A befektetés megtérülési képlete nem veszi figyelembe az időt. Így figyelmen kívül hagyja az összetett hozamokat. A képlet sem alkalmazkodik a kockázatokhoz, tehát mást is figyelembe kell venni a befektetési döntések meghozatalakor.
Mi a jó ROI egy vállalkozás számára?
A helyzettől függ. Nincs egy mindenkire érvényes definíció, amely minden példányra vonatkozna. Abban azonban egyetérthetünk, hogy minél magasabb a ROI, annál jobb.
Miután megismerkedtél a befektetés megtérülésének fogalmával, érdemes elolvasni a Konverziós arány optimalizálás témáját. Ez a cikk bemutatja, hogyan lehet javítani a konverziós arányt, és milyen eszközökkel érheted el ezt. Emellett, ha érdekel a technológia és az innováció, a Hangos felhasználói felület cikk is izgalmas lehet számodra. Megtudhatod, hogyan alakítható ki egy hatékony VUI, és milyen előnyei vannak ennek a technológiának az ügyfélszolgálati környezetben.