Befektetés megtérülése

Mi az a ROI?

A befektetés megtérülése (ROI) egy népszerű mérőszám, amely a befektetés jövedelmezőségét és hatékonyságát értékeli. A mérőszám szerves része több befektetés jövedelmezőségének összehasonlításakor.

A befektetés megtérülési mutatója előrelátást ad annak meghatározására, hogy egy befektetés pozitív megtérülést hoz-e. Ezért lehetővé teszi olyan pénzügyi döntések meghozatalát, amelyek nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek.

Hogyan kell kiszámítani a ROI-t?

Az alapvető ROI számítás a következőket tartalmazza:

  • A kezdeti befektetés levonása a befektetés végső értékéből (ami egyben a nettó hozam is).
  • A nettó hozam elosztása a beruházás költségével.
  • Szorozza meg 100-zal (az érték százalékos kifejezéséhez).

A végső befektetési érték – Kezdeti befektetési érték
ROI = ⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻⸻ X 100%
A beruházás költsége

A befektetés nettó megtérülése
= ⸻⸻⸻⸻⸻ X 100%
A beruházás költsége

Az átlagos ROI képlettel az a probléma, hogy nem veszi figyelembe az időszakokat.

Vegyünk például egy olyan vállalkozást, amely a LiveAgent szoftverével ROI call center megoldást hoz létre, és 3 év alatt 20%-os megtérülést ér el. A képlet azt sugallja, hogy a beállítás utáni 10 nap és a 3 év utáni visszatérítés ugyanaz. Valójában a 20%-os hozam 10 nap alatt sokkal jobb, mint 3 év.

Egy ilyen probléma megoldásához használhatja az évesített ROI-képletet az éves hozam eléréséhez.

Az éves hozam kiszámításának képlete a következő:

Évesített ROI = [(1 + ROI)1/n – 1] X 100

Tegyük fel, hogy egy befektetés hat év alatt 60%-os megtérülési arányt produkált. Egy kezdő befektető feltételezheti, hogy az egyszerű átlagos ROI 10%, ha elosztjuk a hozamot a tartási időszakkal.

Ez azonban csak egy durva becslése az éves hozamnak, mert figyelmen kívül hagyja a kompenzáció befektetésre gyakorolt hatását (amely idővel jelentős változást hozhat). Minél hosszabb az időszak, annál nagyobb a különbség.

Az éves kamatláb ebben az esetben a helyes képletből a következő:

Éves ROI = [(1 + 0,60) 1/6 – 1] X100 = 8,15%

Befektetés megtérülése

Az évesített képlet legjobb része?

Egy évnél rövidebb tartási időszakokra is felhasználhatja, ha a tartási időszakot egy év töredékére konvertálja.

A befektetés pozitív megtérülése nettó nyereséget jelent, mivel a megtérülés meghaladja a kapcsolódó költségeket.

A negatív ROI a befektetés értékének egy adott időszak alatti csökkenését jelzi. Beruházásból, üzleti teljesítményből vagy befektetett projektből származó veszteségre utal.

A ROI képletét a következőkre használhatja:

Milyen korlátai vannak a ROI képletnek?

Bár a befektetés megtérülése könnyen kiszámítható, nem korlátlan:

Figyelmen kívül hagyja az időt

A befektetés megtérülési képlete figyelmen kívül hagyja a pénz időértékét, és kevésbé pontos a hosszú távú befektetések értékelésekor. Nem veszi figyelembe a pénz tágabb időértékét vagy a befektetés tartási idejét. Ez azt jelenti, hogy kevésbé pontos lehet, ha olyan hosszú távú befektetéseket értékel, amelyek több időt igényelnek a nyereséghez.

Befektetés megtérülése

Nem alkalmazkodik a kockázathoz

A kockázat és a megtérülés mindig összefonódik. Minél magasabb egy befektetés potenciális megtérülése, annál nagyobb a megfelelő kockázat. A ROI előrejelzései nem értékelik a kapcsolódó befektetési kockázatokat, csak a végső és a kezdeti költséget.

Túlságosan leegyszerűsítheti az összehasonlító folyamatot

A képlet csak a beruházás költségét hasonlítja össze a végső költséggel. Minden összehasonlított cégnek hasonló számviteli gyakorlatot kell követnie a következetesség megőrzése érdekében. Ha másként értékeli egy vállalat eszközértékét vagy nyereségét, az pontatlanná teheti a befektetések közvetlen megtérülését.

A fenti korlátok leküzdése érdekében a befektetők a befektetés évesített megtérülését veszik figyelembe a befektetés jövedelmezőségének értékeléséhez.

A hozamok kiszámítása önmagában csapda lehet. A hatékonyságot méri, ami jó és hasznos.

Ha egy vállalat a beruházási és karbantartási költségek csökkentése érdekében csökkenti a költségvetését, téves számításokat végezhet.

Míg az alacsony fenntartási költség fenntartása kritikus fontosságú, a marketingkampányok vagy bármely más marketingbefektetés csökkentése megbéníthatja a bevételek arányát.

Előfordulhat, hogy egy vállalkozás ilyen esetben pozitív ROI-számítással rendelkezik, de a rövid távú eredményekre való összpontosítás miatt nem tudja kihasználni teljes bevételi potenciálját.

Mi a jó ROI egy vállalkozás számára?

Az, hogy mi tekinthető jó ROI-nak, a befektetés típusától függ. Például:

A befektetés típusa

Példa a jó ROI-ra

Marketing kampányA befektetés ötszöröse

Közösségi média marketing erőfeszítés

A követők számának növekedése vagy a megjelenítések száma
Investing in customer relationship management140%-kal nőtt a termékkiadás
Kockázati kapitalizmusExtra magas potenciális megtérülés, mert csak 4/10 induló vállalkozás termel profitot
ROI call center megoldásokMegnövelt ügyfélmegtartási arány és élettartam-érték

Nem minden befektetés egyenlő – tekintse a kockázattal kiigazított hozamot teljesítménymérőként.

A hagyományos bölcsesség szerint a 7%-ot meghaladó éves ROI jó részvénybefektetéshez. Ez az S&P 500 átlagos éves hozama, figyelembe véve az inflációt.

Előfordulhat azonban, hogy az S&P ROI értéke alkalmatlan az Ön eszközosztályára vagy arra a kockázati szintre, amelyet hajlandó felvállalni. Különböző befektetésektől függően változik, ezért érdemes megfontolni:

  • A vállalni kívánt kockázati szint
  • Mi történik, ha elveszíti a befektetett pénzt
  • Mennyi haszonra van szüksége a befektetési lehetőségből

Általában minél magasabb a megtérülés, annál jobb. A való életben azonban nehéz olyan vállalkozást találni, amely megnövekedett befektetési megtérüléssel rendelkezik nagyobb kockázat nélkül.

A kockázat szerves része a kamatláb vagy a megtérülés értékelésének. A magas potenciális hozam nagyobb kockázattal jár.

Általában a jó ROI pozitív – a nettó hozam meghaladja a nettó költségeket. A rossz ROI negatív – a nettó költség meghaladja a megtérülést.

Invest efficiently

LiveAgent's omnichannel help desk software offers over 130 features that will make sure your investment was right. Want to learn more?

Frequently asked questions

Mi az a ROI?

A befektetés megtérülése (ROI) egy egyszerű mutató, amely elosztja a befektetés nettó nyereségét (vagy veszteségét) a befektetés költségével.

Hogyan lehet kiszámítani a befektetés megtérülését?

A befektetés megtérülésének kiszámításához ossza el a nettó nyereséget (jelenérték - kezdeti befektetés) a beruházás költségével, és szorozza meg 100-zal.

Milyen korlátai vannak a ROI képletnek?

A befektetés megtérülési képlete nem veszi figyelembe az időt. Így figyelmen kívül hagyja az összetett hozamokat. A képlet sem alkalmazkodik a kockázatokhoz, tehát mást is figyelembe kell venni a befektetési döntések meghozatalakor.

Mi a jó ROI egy vállalkozás számára?

A helyzettől függ. Nincs egy mindenkire érvényes definíció, amely minden példányra vonatkozna. Abban azonban egyetérthetünk, hogy minél magasabb a ROI, annál jobb.

Vissza a szójegyzékhez Hozzon létre INGYENES fiókot

Weboldalunk sütiket használ. A folytatással feltételezzük, hogy engedélyezi a sütik telepítését, ahogy azt a weboldalunk részletezi adatvédelmi és sütikre vonatkozó irányelvek.