Barista serving coffee shop customer

Ügyfél átvilágítása ellenőrző lista

Az ügyfél-átvilágítási (CDD) ellenőrzőlista minden vállalkozás megfelelőségi programjának kritikus része. Ez a dokumentum segít a vállalatoknak azonosítani és felmérni az ügyfeleikkel kapcsolatos kockázatokat. E potenciális veszélyek mérséklése érdekében a vállalkozásoknak információkat kell gyűjteniük ügyfeleikről, és lépéseket kell tenniük annak ellenőrzésére. Ebben a bejegyzésben megvitatjuk a CDD ellenőrzőlista kulcsfontosságú összetevőit, és példákat adunk az egyes lépések végrehajtására.

Az ügyfél-átvilágítási ellenőrzőlista fontossága

A CCD végrehajtása létfontosságú folyamat minden szervezet vagy pénzintézet számára. Egy olyan dokumentum kitöltésével, amely felvázolja a szükséges lépéseket, a vállalkozások biztosíthatják, hogy eleget tesznek jogi és szabályozási kötelezettségeiknek. Ezenkívül a CDD-megfelelőségi ellenőrzőlista segíthet a vállalatoknak azonosítani és felmérni az egyes ügyfelekkel folytatott üzleti tevékenység lehetséges veszélyeit. Ha mindent megtesznek e kockázatok csökkentése érdekében, a vállalkozások és a pénzintézetek megvédhetik magukat az esetleges pénzügyi veszteségektől.

Kinek előnyös az ügyfél-átvilágítási ellenőrzőlista?

  • Ügyfelekkel foglalkozó vállalkozások

Mindannyiuk számára előnyös lehet egy CDD-ellenőrző lista, amely segít elkerülni minden olyan jogi vagy pénzügyi problémát, amely abból fakadhat, hogy nem végzi el a kellő gondosságot az ügyfelekkel szemben. Az ellenőrzőlista lépéseit követve biztosak lehetnek abban, hogy megteszik a szükséges óvintézkedéseket az esetleges problémák elkerülése érdekében.

  • Vállalkozások, amelyeknek meg kell felelniük az AML-előírásoknak

A pénzmosás elleni szabályozás (AML) megköveteli a vállalkozásoktól, hogy tegyenek további intézkedéseket a bűncselekmények finanszírozásának megakadályozása érdekében. E szabályozási követelmények egy része magában foglalja a CCD befejezését. Az ehhez szükséges ellenőrző lista birtokában a vállalkozások biztosíthatják, hogy folyamatosan megfelelnek az AML-szabályoknak.

  • Minden olyan szervezet vagy pénzintézet, amely meg akarja védeni magát az ügyfeleihez kapcsolódó pénzügyi kockázatoktól

Egy ilyen dokumentum segíthet a vállalkozásoknak azonosítani és felmérni az ügyfeleik által jelentett potenciális veszélyeket. A kockázatok mérséklésére irányuló lépésekkel a vállalatok megvédhetik magukat az ebből eredő pénzügyi veszteségektől.

Tekintse meg ügyfél-átvilágítási ellenőrzőlistánkat

Ügyfél átvilágítása ellenőrző lista

Tesztelje hálózatai és rendszerei biztonságát, és győződjön meg arról, hogy alkalmazottai képzésben részesülnek az adatbiztonság legjobb gyakorlatairól.

Miért fontos az adatok biztonsága?

Annak érdekében, hogy megvédje vállalkozását az esetleges pénzügyi veszteségektől, amelyek akkor fordulhatnak elő, ha ügyfelei személyazonosságát ellopják. Ezen túlmenően, ha rendszereit megsértik, súlyos pénzbírsággal sújthatják a szabályozó szervek.

Mobile apps developer

Hogyan védheti meg adatait?

Először is rendelkeznie kell belső ellenőrzésekkel és adatbiztonsági szabályzattal, amely felvázolja azokat az ésszerű intézkedéseket, amelyeket meg kell tennie hálózatai és rendszerei védelme érdekében. Ezután ellenőrizze, hogy minden alkalmazottja kiképzést kapott-e az adatbiztonság bevált gyakorlatairól, például arról, hogy ne ossza meg jelszavait, vagy töltsön le nem megbízható forrásból származó fájlokat.

Milyen eszközöket kell használni az adatok védelmére?

  • tűzfalak – a hálózatok külső fenyegetésekkel szembeni védelme
  • behatolásészlelő rendszerek – a hálózatok figyelésére, hogy nincs-e benne gyanús tevékenység
  • adatvesztés megelőzésére szolgáló szoftver – az érzékeny adatok kiszivárgásának megakadályozására
  • adattitkosítás – az adatok továbbítása közbeni védelme érdekében
  • hozzáférés-szabályozás – korlátozza az alkalmazottak hozzáférését az érzékeny adatokhoz
  • alkalmazottak képzése – az alkalmazottak oktatása a legjobb adatbiztonsági gyakorlatokról
  • kiberbiztonsági biztosítás – vállalkozása anyagi védelmére adatszivárgás esetén

Gyűjtse össze és erősítse meg ügyfelei nevét, címét, születési dátumát és egyéb azonosító adatait.

Miért fontos az ügyfelek személyazonosságának ellenőrzése?

Ez segít megbizonyosodni arról, hogy ésszerű intézkedéseket tesz annak megerősítésére, hogy az ügyfelek azok, akiknek mondják magukat. Ennek eredményeként ez hozzájárul a személyazonosság-lopások és csalások megelőzéséhez, valamint az AML-szabályok betartásához.

Edit support agent or customer profile image in Help desk software - LiveAgent

Hogyan ellenőrizhető az ügyfelek személyazonossága?

Gyűjtse össze az adataikat egy online űrlapon vagy a Know Your Customer (KYC) kérdőíven keresztül, és ellenőrizze, hogy megegyeznek-e az Ön nyilvántartásával. Ezt követően meg kell erősítenie az adatok helyességét a személyazonosító okmányok, például útlevelek vagy vezetői engedélyek másolatának beszerzésével.

Milyen eszközöket kell használni az ügyfelek személyazonosságának ellenőrzésére?

  • online űrlapok és/vagy KYC kérdőívek – az ügyféladatok gyűjtésére
  • személyazonosító okmányok – az ügyfél adatainak megerősítéséhez

Keresse meg ügyfelei nevét a szankciós listákon, hogy megbizonyosodjon arról, hogy nem folytat üzleti tevékenységet semmilyen korlátozott személyekkel vagy szervezettel.

Miért fontos a szankciók ellenőrzése?

Ha üzletet köt valakivel, aki szankciók alatt áll, súlyos pénzbírságra vagy akár börtönbüntetésre is számíthat. Mint ilyen, ellenőriznie kell a szankciókat, mielőtt bármilyen üzleti ügyletbe lép.

Hogyan lehet ellenőrizni a szankciókat?

A legáltalánosabb az, ha az ügyfelei nevére keresünk a szankciós listákon. Ezeket a listákat általában kormányzati szervek, bűnüldöző szervek vagy pénzintézetek vezetik, ami azt jelenti, hogy pontos és naprakész információkat tartalmaznak.

Milyen eszközöket kell használni a szankciók ellenőrzéséhez?

  • szankciós listák – annak ellenőrzésére, hogy ügyfelei korlátozott személyek vagy jogi személyek
  • kormányzati szervek és/vagy pénzintézetek – a pontos és naprakész információkért

Miután összegyűjtötte és ellenőrizte az adataikat, fel kell mérnie a kapcsolódó ügyfélkockázati profilt.

Miért fontos az ügyfél kockázatértékelése?

Annak becslése, hogy mekkora valószínűséggel követnek el csalást, vagy fennállnak-e pénzmosási kockázatok, segít meghatározni a kellő gondosság szintjét, amelyre az egyes ügyféltípusokra van szükség. Például a magas kockázatú ügyféltípusokat szigorúbb ellenőrzéseknek kell alávetni, mint az alacsony kockázatúakat.

Hogyan készítsünk vásárlói kockázatértékelést?

Pontozhatja egyéni ügyfeleit olyan tényezők alapján, mint a származási ország, az iparág és a tranzakciós előzmények. Ezzel jobb képet kaphat arról, hogy kik a magasabb kockázatú ügyfelei, és ezért nagyobb átvilágítást igényelnek.

Milyen eszközöket kell használni az ügyfél kockázatértékeléséhez?

  • pontozás – bizonyos vásárlói kockázati tényezőkön alapuló értékeléseknél
  • országkockázati értékelések – az ügyfél tartózkodási helyének általános kockázati szintjének ellenőrzésére
  • iparági kockázatértékelések – az ágazatspecifikus kockázati szint ellenőrzésére

Az értékelés eredményétől függően előfordulhat, hogy további részleteket kell begyűjtenie az ügyfelektől.

Miért fontos a további információk gyűjtése?

Segít a személyazonosságuk további ellenőrzésében és kockázati szintjük felmérésében. Dönthet például úgy, hogy másolatot kér a pénzügyi kimutatásaikról.

Hogyan lehet további információkat gyűjteni?

A szükséges dokumentumokat közvetlenül ügyfelétől vagy online űrlapon kérheti. Ha megvannak, ellenőrizze, hogy az adatok megegyeznek-e a már tárolt adatokkal.

Customer research illustration

Milyen eszközöket kell használni további információk gyűjtésére?

  • online űrlapok – hivatalos dokumentum kéréséhez ügyfelétől
  • további dokumentumokat pl. bankszámlakivonatok – az ügyfélkockázati kategóriák további értékeléséhez

Miután összegyűjtötte az összes szükséges információt, ellenőrizze, hogy minden helyes-e.

Miért fontos a további részletek ellenőrzése?

Ezzel hozzájárul vállalkozásának megóvásához a csalással és a pénzmosás lehetséges kockázatával szemben. Ehhez meg kell erősítenie például az ügyfél címét vagy munkahelyét.

Hogyan ellenőrizhető a további részletek?

Ennek több módja is van, például felhívhatja az ügyfelet, vagy levelet küldhet neki. Harmadik fél szolgáltatásait is használhatja független forrásként személyazonosságuk és/vagy címük ellenőrzésére.

LiveAgent call center support - mockup

Milyen eszközöket kell használni a további részletek ellenőrzéséhez?

  • telefonhívások – közvetlenül az ügyféllel kapcsolatba lépni
  • levelek – az ügyfél címének ellenőrzésére
  • harmadik féltől származó szolgáltatások – egy extra ellenőrzési folyamathoz, pl. személyazonosság ellenőrzése vagy a cím megerősítése

A folyamat eddigi eredményeitől függően előfordulhat, hogy további ellenőrzéseket kell végeznie az ügyfeleknél.

Miért fontos a háttérellenőrzés?

Ez segít az ügyfél kockázati szintjének további felmérésében, és biztosítja, hogy azok legyenek, akiknek mondják magukat. Ebben a szakaszban ellenőriznie kell a bűnügyi nyilvántartásukat vagy a pénzügyi előzményeket, ha szükséges.

Hogyan végezzünk háttérellenőrzést?

Online adatbázisok keresésével vagy professzionális szolgáltatás igénybevételével. Ha rendelkezik a szükséges információkkal, alaposan tekintse át azokat, hogy megkeresse a hibákat.

Choose the right domain name graphic

Milyen eszközöket kell használni a háttérellenőrzésekhez?

  • online adatbázisok
  • professzionális szolgáltatások
  • hiteljelentések
  • globális figyelőlisták – a szankciók vagy a bűncselekmények leleplezésének ellenőrzéséhez

Ha még mindig nem biztos egy adott ügyfél ügyében, mindig felbérelhet valakit, aki jogilag képviseli Önt.

Miért fontos az ügyvéd alkalmazása?

Szakértői tanácsot tudnak adni az ügyfél-átvilágítási eljárásokhoz való hozzáállásával kapcsolatban, és biztosítják, hogy minden helyesen történjen. Az ügyvéd az ügyfelekkel való kapcsolattartás során esetlegesen felmerülő jogi problémák megoldásában is segíthet.

Hogyan kell ügyvédet fogadni?

Kereshet online, vagy kérhet ajánlásokat a barátaitól. Miután talált néhány potenciális jelöltet, ellenőrizze képesítésüket és tapasztalataikat, hogy megbizonyosodjon arról, hogy megfelelőek-e az állásra. Ezután kérdezze meg őket, hogy megtudja, megfelelnek-e az Ön vállalkozásának.

LiveAgent directory page

Milyen eszközöket kell használni az ügyvéd alkalmazásához?

  • online keresés – potenciális jelöltek megtalálásához
  • címtárak – szakképzett ügyvédek kereséséhez
  • a képesítések és tapasztalatok felülvizsgálata – annak biztosítása érdekében, hogy a jelölt megfeleljen a munkakörnek

Még az ügyfél-átvilágítási folyamat befejezése után is figyelemmel kell kísérnie tevékenységüket.

Miért fontos az ügyfelek tevékenységének nyomon követése?

Annak ellenőrzésére, hogy nem hajtanak végre gyanús tranzakciókat, és lehetőséget adunk arra, hogy reagáljon, ha igen. Ha például azt észleli, hogy egy nagyobb ügyfél nagy összegű vagy gyakori pénzkivonást hajt végre, további vizsgálatot kell végeznie, hogy keresse a lehetséges pénzmosásra utaló jeleket.

Hogyan lehet nyomon követni az ügyfelek tevékenységét?

Rendszeresen tekintse át üzleti számlakivonataikat vagy tranzakciós előzményeiket. Ha bármi szokatlant észlel, tegye meg a megfelelő lépéseket, például lépjen kapcsolatba az ügyféllel, vagy jelentse a kérdéses tevékenységét az illetékes hatóságoknak.

woman mapping out process on three posters

Milyen eszközöket kell használni az ügyfelek tevékenységének nyomon követésére?

  • számlakivonatok – a gyanús tranzakciók keresésére
  • tranzakciós előzmények – az ügyfelek tevékenységének időbeli nyomon követésére
  • rendszeres ellenőrzések – hogy a gyanús tevékenységek ne maradjanak észrevétlenül

Arra is figyelnie kell, ha az ügyfél bármilyen megkérdőjelezhető tevékenységben kezd részt venni, mivel ez azt jelezheti, hogy valami nem stimmel.

Miért fontos észrevenni a viselkedésbeli változásokat?

Segítségével időben felismerheti a lehetséges problémákat, és megteheti azokat a lépéseket, amelyek megakadályozzák, hogy károkat okozzanak. Bármilyen szokatlan tevékenység észlelése lehetővé teszi, hogy tovább nyomozzon, és megtudja, hogy az ügyfél részt vesz-e valamilyen bűncselekményben, mielőtt túl késő lenne.

Hogyan lehet észrevenni a viselkedés változásait?

Ügyeljen arra, hogyan viselkedik az ügyfél, amikor kapcsolatba lép velük, és kövesse nyomon üzleti tevékenységeit az idő múlásával. Ha bármilyen eltérést észlel a normától, akkor közvetlenül forduljon hozzájuk, vagy jelölje meg a fiókot a szorosabb, folyamatos megfigyelés érdekében.

Customer service reporting

Milyen eszközöket kell használni a viselkedés változásainak észlelésére?

  • a tevékenységek időbeli nyomon követése – bármi szokatlan észlelése
  • fiók megjelölése – egy fiók potenciálisan gyanúsként való megjelölése

Még akkor is, ha úgy tűnik, hogy minden jól megy, egy bizonyos idő elteltével is kapcsolatba kell lépnie az ügyfelekkel.

Miért fontos a rendszeres bejelentkezés?

Jó ügyfélkapcsolat kialakítása és fenntartása érdekében, valamint lehetővé teszi, hogy megkérdezze őket a körülményeikben vagy az üzleti tevékenységükben bekövetkezett bármilyen változásról, amely hatással lehet fiókjukra vagy Önnel végzett tevékenységeikre. A rendszeres bejelentkezés azt mutatja, hogy Ön befektet az ügyfélbe és annak sikerébe.

Hogyan kell elvégezni a rendszeres bejelentkezést?

Használjon ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) rendszert az ügyfelekkel való rendszeres kapcsolatfelvétel ütemezéséhez évente legalább egyszer (de lehetőség szerint gyakrabban), vagy állítson be egy emlékeztető rendszert magának. Egyszerűen felveheti a kapcsolatot, ha valami konkrét megbeszélnivalója van, és kapcsolatba léphet velük a preferált kommunikációs módszerükön keresztül, a LiveAgent helpdesk szoftver segítségével. Ez segít megőrizni a jó kapcsolatokat az ügyfelekkel.

LiveAgent help desk ticketing

Milyen eszközöket kell használni a rendszeres bejelentkezés elvégzéséhez?

  • Customer Relationship Management rendszer – információik tárolására és kapcsolatfelvétel szervezésére
  • LiveAgent – hogy közvetlenül kapcsolatba léphessen velük a preferált csatornán keresztül
  • naptári emlékeztetők – segít nyomon követni, hogy mikorra írta fel az egyes ügyfelekkel való kapcsolatfelvételt

Ha úgy gondolja, hogy egy ügyfelet pénzmosás vagy más bűncselekmény veszélye fenyeget, jelentse az illetékes hatóságoknak.

Miért fontos a gyanús fióktevékenység bejelentése?

Ennek megtétele törvényi előírás, és segít megvédeni vállalkozását és a tágabb közösséget a károktól. Intézkednie kell, ha pénzmosás vagy más bűncselekmény gyanúja merül fel, mivel ezek súlyos bűncselekmények, amelyeknek messzemenő következményei lehetnek.

Hogyan lehet jelenteni a gyanús fióktevékenységet?

A gyanús tevékenységek bejelentésének számos módja van, attól függően, hogy melyik országban vagy régióban él. Az Egyesült Államokban például gyanús tevékenységi jelentést (SAR) nyújthat be a Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN) számára.

Milyen eszközöket kell használni a gyanús fióktevékenység bejelentésére?

  • SAR – az Egyesült Államokban a FinCEN-nél benyújtott jelentésért
  • illetékes hatóságok – más országokban és régiókban történő jelentéstételhez

Ügyfél-átvilágítás legjobb gyakorlatai

  • Végezzen háttérellenőrzést minden ügyfélnél, beleértve a bűnügyi és hiteltörténeti ellenőrzéseket

Fontolja meg az ügyfél-azonosító program (CIP) használatát az ügyfél személyazonosságának ellenőrzésére. Ez általában magában foglalja bizonyos információk gyűjtését és ellenőrzését az ügyfélről, például a nevét, születési dátumát és társadalombiztosítási számát. Bűnügyi és hitelellenőrzést is kell végeznie, hogy megbizonyosodjon arról, hogy az ügyfélnek nincs-e korábban pénzügyi bűncselekménye vagy más illegális tevékenysége.

  • Vállalkozási engedélyek és engedélyek másolatának kérése és áttekintése

Amikor új ügyfelet tanít be, győződjön meg arról, hogy kéri, hogy tekintse meg ezeket és minden más releváns dokumentumot az előzményekhez. Ez segít megbizonyosodni arról, hogy az ügyfél jogos, és vállalkozása törvényesen működik.

  • Ellenőrizze az ügyfél elérhetőségi adatait

Fontos ellenőrizni, hogy a nyilvántartásban lévő adatok helyesek és naprakészek-e. Ez magában foglalja a nevüket, e-mail címüket, levelezési címüket és telefonszámukat. Gondoskodnia kell arról is, hogy bármilyen vészhelyzet esetén módot találjon arra, hogy elérje az ügyfelet.

  • Ellenőrizze, hogy az ügyfél közösségimédia-profiljain nincs-e hiba

A közösségi média nagyszerű módja annak, hogy megismerje ügyfeleit, de fontos, hogy ellenőrizze a jeleket, amelyek arra utalhatnak, hogy nem azok, akiknek mondják magukat, vagy illegális tevékenységet folytatnak. Ide tartozik a hamis vélemények, az általuk követett profilok, a nem megfelelő megjegyzések vagy bármilyen más gyanús viselkedés keresése.

  • Kérjen ajánlásokat más vállalkozásoktól, amelyek együttműködtek az ügyféllel

Ha nem biztos az ügyfélben, az egyik módja annak, hogy megnyugodjon, ha beszéljen más cégekkel, amelyek már korábban is üzleteltek velük. Ez segíthet megbizonyosodni arról, hogy jogszerűek, és megbízhatóak, hogy együttműködjenek velük, ami növeli annak esélyét, hogy jó ügyfélkapcsolatot alakítson ki velük.

  • Találkozzon személyesen az ügyféllel, hogy megismerje üzleti tevékenységét

Ha lehetséges, mindig jó ötlet személyes megbeszélést folytatni valakivel, mielőtt üzletet köt vele. Ez lehetőséget ad arra, hogy jobban megismerje őket, és első kézből ismerje meg vállalkozásukat. Arra is lehetőség nyílik, hogy bármilyen kérdést feltehessen, és nagyobb bizonyosságot szerezzen arról, hogy azok, akiknek mondják magukat.

Az ügyfél-átvilágítási ellenőrzőlista összefoglalása

  • Biztosítsa adatait
  • Ellenőrizze az ügyfelek személyazonosságát
  • Ellenőrizze a szankciókat
  • Készítsen vásárlói kockázatértékelést
  • Gyűjtsön további információkat
  • Ellenőrizze a további információkat
  • Végezzen háttérellenőrzést
  • Béreljen ügyvédet
  • Kövesse nyomon az ügyfelek tevékenységét
  • Jegyezze fel a viselkedés változásait
  • Végezzen rendszeres bejelentkezéseket a LiveAgent segítségével
  • Gyanús fióktevékenység bejelentése

Frequently asked questions

Mi az az ügyfél-átvilágítás?

A CDD az a folyamat, amelynek során alaposan megvizsgálják a potenciális ügyfeleket, mielőtt üzleti kapcsolatba lépnének vele. A CDD minden kockázatkezelési terv fontos része, mert segíthet megvédeni cégét az illegális vagy etikátlan tevékenységekben való részvételtől. A CCD nem teljesítése ezért kockázatalapú megközelítés, amely súlyos következményekkel járhat az Ön vállalkozására nézve.

Hogyan hajthatok végre ügyfél-átvilágítási programot?

Tegyen fel sok kérdést, és végezzen kutatásokat. Az ügyfél-átvilágítási űrlap kitöltésével vagy az ebben a cikkben szereplő megfelelőségi ellenőrzőlista követésével biztos lehet benne, hogy alapos ellenőrzéseket hajtott végre. A megfelelő ügyfél-átvilágítási intézkedések végrehajtására fordított idő hosszú távon megtérül.

Milyen kockázatokkal jár, ha nem tölti ki az ügyfél-átvilágítási ellenőrzőlistát?

Először is, az Ön cége felelős lehet minden olyan veszteségért, amely a másik félnél az Ön hanyagságából ered. Másodszor, polgári jogi vagy büntetőjogi szankciókkal sújtható, ha kiderül, hogy – akár tudtán kívül is – pénzmosásban vagy más pénzügyi bűncselekményben vett részt. Harmadszor, lemaradhat olyan fontos információkról a másik félről, amelyek kritikusak lehetnek a döntéshozatali folyamatában. Végezetül, vállalata feketelistára kerülhet, mert nem felel meg a szabályozási követelményeknek, vagy a pénzintézetek feketelistára kerülhetnek, ha kiderül, hogy magas kockázati kategóriájú magánszemélyekkel vagy szervezetekkel folytatott üzleti tevékenységet.

Hogyan tudhatok meg többet az ügyfél-átvilágításról?

Remek kiindulópont az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumának a Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) forrásútmutatója. Az útmutató az ügyfél-átvilágítással kapcsolatos témák széles körét fedi le, amelyeket figyelembe kell venni a CCD végrehajtása során.

Kapcsolódó források

Weboldalunk sütiket használ. A folytatással feltételezzük, hogy engedélyezi a sütik telepítését, ahogy azt a weboldalunk részletezi adatvédelmi és sütikre vonatkozó irányelvek.

×
Foglaljon le velünk egy hívást, és fedezze fel, hogy a LiveAgent milyen előnyöket nyújthat vállalkozása számára.

Több időpontban is elérhetőek vagyunk

Foglaljon le egy demót